Soms lopen mensen vast.
Door lichamelijke klachten.
Door stress of overbelasting.
Door verlies.
Door relatieproblemen.
Door ingrijpende veranderingen.
Of simpelweg omdat zij merken dat zij zichzelf ergens onderweg een beetje zijn kwijtgeraakt.
Vaak weten mensen heel goed wat er aan de hand is.
Zij begrijpen hun situatie.
En toch lukt het niet altijd om werkelijk in beweging te komen.
Dat is niet vreemd.
Begrijpen en voelen zijn niet hetzelfde.
In de haptotherapie onderzoeken we hoe jij je verhoudt tot jezelf, tot anderen en tot de wereld om je heen.
Wat raakt je?
Wat houd je tegen?
Waar verlang je naar?
Wat voel je?
En misschien nog belangrijker:
Wat voel je niet meer?
Daarbij maken we gebruik van gesprek, ervaringsgerichte oefeningen en – waar passend – aanraking.
Niet omdat aanraken een doel op zich is.
Maar omdat wij niet alleen een lichaam hebben.
Wij zijn ons lichaam.
Het lichaam is de plek waar wij het leven ervaren.
Het huis waarin wij wonen.
Het gaat er niet om dat je iemand anders wordt.
Het gaat erom dat je steeds meer toegang krijgt tot wie je ten diepste al bent.
Dat noem ik ont-wikkeling